Copiii îşi decid drepturile şi obligaţiile în mediul online

A fost adoptat cel de-al 25-lea comentariu general al comitetului pentru drepturile copilului, referitor la întocmirea drepturile copiilor în mediul digital. Documentul, publicat pe 24 martie, are la bază consultarea internaţională a experţilor, dar şi a peste 700 de copii din 28 de ţări, opiniile acestora determinând principiile generale şi măsurile care vor fi luate.

Cadrul de organizare

În cadrul celei de-a 86-a sesiuni, Comisia pentru drepturile copilului a adoptat comentariul său general nr. 25. , împreună cu o versiune simplificată creată special pentru copii. Documentul proiect are la bază părerile experţilor interesaţi şi a 709 copii din 28 de ţări . A fost prima dată prezentat în martie 2019 şi până a ajuns la forma finală, a avut parte de  modificări, adăugate după  ce comitetul a invitat  ţările şi organizaţiile şi persoanele  interesante să îl comenteze.  România se numără printre ţările care s-au implicat, prin trimiterea observaţiilor.

Patru principii generale

Drepturile şi obligaţiile în mediul online au fost stabilite pe baza a patru principii importante: nediscriminarea, interesul superior al copilului, dreptul la viaţă, supravieţuire şi dezvoltare, respect pentru opiniile copilului.

Accesul copiilor la informaţii sigure şi adevărate

Accesul la informaţie şi libertatea de exprimare se află printre primele drepturi menţionate. Copii ar trebui încurajaţi să îşi ia informaţii de pe internet şi să îşi exprime opiniile, întrucât mediul online este important pentru viitorul lor. Se precizează însă că statele părţi ar trebui să creeze unui conținut digital adecvat vârstei şi să protejeze copiii de conținut dăunător, care deyinformează și nedemn de încredere.

„[Tehnologia digitală] mi-a prezentat aspecte majore ale modului în care mă identific”; „Când ești trist, Internetul te poate ajuta să vezi ceva care să-ți aducă bucurie”

Dreptul la viaţa privată

Datele cu caracter personal ale copiilor sunt cerute pentru a le oferi beneficii educaționale, de sănătate și altele, însă anumite instituţii publice, companii, în urma colectării datelor, pot ameninţa la adresa vieţii private a copilului sau pot chiar realiza activități infracționale precum furtul de identitate. Comitetul impune statelor părţi crearea unor sisteme de protejare pentru produsele şi serviciile digitale.

Căţiva copii au declarat: „Aș dori să mi se spună în mod clar ce se întâmplă cu adevărat cu datele mele … De ce se colectează? Cum se colectează?”; „Eu sunt … îngrijorat despre faptul că datele mele pot fi distribuite”.

Violenţa împotriva copiilor

Mediul online este riscant uneori în ceea ce priveşte actele de violenţă împotriva copiilor, printre riscuri numărându-se: violența fizică sau psihică, vătămarea sau abuzul, inclusiv abuzul sexual, traficul de copii, bullyingul, agresiunea cibernetică şi altele. Documentul susţine că statele părți ar trebui să se asigure că legislația interzice recrutarea copiilor de către grupuri teroriste.

Copiii cu dizabilități

Copiii cu diferite tipuri de dizabilităţi, se confruntă cu probleme în accesarea conţinutului digital pentru că nu pot accesa anumite formate digitale. Au nevoie de tehnologii de asistenţă speciale, care fie nu sunt prezente în unităţile de sănătate, fie deloc, fie cu acces limitat. Statele părți ar trebui să promoveze inovații tehnologice care să răspundă cerințelor copiilor cu diferite tipuri de dizabilități

 Dreptul la cultură, petrecere a timpului liber și joacă

Statele părți ar trebui să sprijine instituțiile educaționale și culturale cum ar fi arhivele, bibliotecile și muzeele, deoarece mediul online este cea mai vastă sursă de informare a copiilor. Acest drept este important pentru cei care desfăşoară un învăţământ la distanţă şi inevitabil în contextul actual pandemic.

„Prin intermediul tehnologiei digitale putem obține informații din întreaga lume stând într-un colț al camerei.”, a declarat un băiat de 13 ani din Nepal.

Internetul este un mijloc de informare apreciat de copiii din întreaga lume. Folosit pentru informare sau pentru divertisment, el este cea mai complexă sursă de documentare. Dezvoltat puternic în ultimii ani, internetul a devenit un mediu secundar din viaţa copiilor, fapt pentru care existenţa acestui set de drepturi era necesară.

„De obicei ne cunoaștem majoritatea drepturilor în viața reală, dar nu vorbim prea mult despre drepturile noastre în lumea digitală.”, a declarat o fată de 17 ani din Maroc.

Total
1
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole pe aceeași temă